Derde pluim die ik uitreik zo aan het einde van het jaar gaat naar een restaurant uit mijn zo geliefde Barcelona, de ontdekking van het jaar voor mij: La Barra van Carles Abellan. Het was Xavi Alba, de directeur van Tickets van Albert Adria die me, toen ik hem het voorbije jaar een paar keer vroeg naar de nieuwe toprestaurants in Barcelona, telkens weer naar dit restaurant doorverwees. Carles Abellan is een legende in het culinaire Barcelona nadat hij 2001 het spectaculaire Comerç 24 opende, waarmee hij het begrip tapas-restaurant compleet opnieuw wist uit te vinden. Vandaag heeft hij een groep met verschillende mooie restaurants, en dit jaar is daar dus La Barra bijgekomen.
La Barra is gelegen aan de haven van Barcelona, aan La Barceloneta. Een opvallende plek, omdat de meeste restaurants op dit stuk van de dijk toch wel heel erg toeristisch zijn. Maar laat dat je niet tegenhouden, want Abellan is er opnieuw in geslaagd om een spectaculair restaurant te maken. Het interieur is ontzettend mooi. Je zit aan één van de twee gebogen togen die tegenover elkaar zijn opgesteld, altijd met zicht op een kookgedeelte waar vis gegrild wordt. De echte keuken is in de kelder (waar ook een toffe chefs tafel voor 4 personen staat) en op twee grote televisieschermen kun je de koks beneden letterlijk op de vingers kijken. Verder is vooral de blauwe tegelmuur een eyecatcher, met hele expressieve tekeningen.
De gerechten zijn veel minder gezocht dan in Comerç 24, maar wel heel puur, en de gebruikte producten zijn top. Op de Wagyu steak na wordt er trouwens geen vlees geserveerd, dit is een puur visrestaurant. We begonnen met een slaatje van octopus, en gepekelde bloemkool en rode kool. Daarna volgde een ansjovis gevuld met crème van ansjovis. Nadien een prachtige oosters gemarineerde oester met wasabi. Vervolgens een tartaar van garnalen, waarop het sap van de kop geperst was, afgewerkt met kaviaar. De makreel met aardappelsalade was spectaculair, net als de ansjovis omelet afgewerkt met Japanse gedroogde kruiden. De gefrituurde aubergines waren boterzacht. De tomatensalade met zeewier was meen mooie verfrissing tussendoor. Later kwamen nog op de barbecue gegrilde sardientjes. Op z’n Japans ingesneden calamares met twee sauzen. Gelakte paling met een saus van diverse looksoorten. Zeekomkommers met zoete ui. De beste gevulde calamares ever. En ook al zaten we toen eigenlijk al bijna vol, toch moesten we nog de op Chinese wijze gefrituurde rode poon proeven en de roggevleugel. Eindigen deden we met drie dessert. De Indisch gemarineerde perziken waren pittig en verfrissend. De aardbeien met ijs van schapen en room een zalige caloriebom, het taartje met kersen verfijnd, en de kaastaart (die erg leek op die van Tickets, maar wel met truffel was gevuld) was zalig maar er ook eigenlijk een beetje teveel aan.
Laat de sommelier de wijnen voor je kiezen, per glas, dat doen ze hier prima, en vraag dan naar de wijnen die Carles Abellan zelf maakt in diverse regio’s, ze zijn allemaal perfect voor bij deze heerlijke maaltijd.
Ik kan niet anders zeggen dan dat dit mijn meest geweldige eetervaring van het afgelopen maanden in Barcelona was. Ga nu nog snel naar dit nieuwe restaurant, wanneer je in Barcelona bent, voor je er niet meer reserveren kunt. Nu raak je er nog relatief makkelijk binnen. Maar lang zal dat niet meer duren: dit is dè hot spot voor de komende jaren, geloof me vrij. Een welverdiende pluim dus voor dit toprestaurant!
De legendarische chef en auteur Anthony Bourdain was er destijds ongemeen hard voor in zijn bestseller Kitchen Confidential: de knoflookpers. Volgens hem was het ding een absolute misdaad in de keuken, en als hij iemand in zijn brigade ermee betrapte, kon die subiet zijn biezen pakken … Lees meer
Vandaag vieren we National Herbs and Spices Day, de ultieme feestdag voor iedereen die van lekker eten houdt. Want als er één ding is dat een doordeweekse maaltijd transformeert tot een echt gastronomisch feest, dan is het wel de magie van kruiden en specerijen … Lees meer
Vandaag is het National Meal Prep Day, en dat is — in tegenstelling tot sommige andere themadagen — eigenlijk best een slimme feestdag. Het idee erachter maakt het leven nu eenmaal een pak makkelijker … Lees meer
Gisteren was het zover: lekker op een zondag, makkelijk is dat, mocht ik weer een verjaardag vieren. Ik ben daar zelf nogal nuchter in en laat zo’n dag het liefst zonder al te veel poeha passeren … Lees meer
Het is vandaag Flexitarian Day, alweer zo’n dag met een label. Tegenwoordig moet overal een merkje of een naam op gekleefd worden, en wie me kent, weet dat ik niet zo van de vlaggen ben die per se een lading willen dekken … Lees meer
Vandaag vieren we Nationale Veggie Burger Day! Een dag om stil te staan bij de enorme evolutie die de plantaardige keuken heeft doorgemaakt. Was een vegetarische burger vroeger vaak nog een droge, smaakloze schijf op basis van trieste tofu, tegenwoordig zijn het ware culinaire hoogstandjes … Lees meer
Ik moet jullie iets bekennen: ik ben een enorme kaasliefhebber. Als er na een fantastische maaltijd nog een klein gaatje over is, maakt niets mij zo gelukkig als een mooi samengesteld kaasbordje … Lees meer
Vandaag vieren we Sommelier Dag, en dat brengt me meteen terug naar vorig weekend. Ik was toen te gast op het trouwfeest van goede vrienden in het driesterrenrestaurant Boury … Lees meer