Nu de voorzitter van het Vlaams parlement Kris Van Dijck door het stof kruipen moet omdat hij in dronken toestand een ongeval heeft veroorzaakt, roepen steeds meer stemmen luid om een absolute nultolerantie in het verkeer. Wil je achter het stuur van de wagen kruipen, dan drink je niks, nul, nada, dat is hun principe.
Ik stuurde deze tweet daarover: “Dronken rijden is zonder meer fout. Maar nultolerantie als antwoord eisen voor alle chauffeurs omdat een (bekend) individu een fout maakt, voelt aan als de ganse klas straffen omdat er iemand heeft gespiekt. Dat vond ik als kind niet rechtvaardig en vandaag nog niet.”
De reacties logen er weer niet om. Net als in de discussie “Heb ik een alcoholprobleem” krijg ik veel kwade antwoorden. Mensen die vinden dat ik pleit voor dronken rijden. Ik vind het pertinent onjuist om mij daarvan te beschuldigen. In het verleden heb ik in alle columns en tweets over dit onderwerp duidelijk gemaakt dat ik tegen dronken rijden ben. Ik ben nog nooit betrapt op dronken rijden, terwijl ik elk jaar zeker tien keer gecontroleerd word. Logisch, want ik rijd vaak in de late uurtjes.
Ik snap de discussie over nultolerantie wel. Ik snap dat het voor sommige mensen handiger is om te weten dat ze niks mogen drinken, dan dat ze één of twee glaasjes drinken, omdat het er dan sowieso meer worden. Nultolerantie zou het voordeel hebben van de duidelijkheid. Wie achter het stuur wil kruipen, drinkt niet. Punt uit. Het herleidt de risico’s tot nul. Dat klinkt mooi maar is dat ook zo? Wie zich niet laat tegenhouden door de huidige (iets soepelere) regels, zal dat wellicht ook niet doen door strengere regels. Er zullen altijd mensen zijn die de regels aan hun laars lappen. Die moeten gepast gestraft worden, of ze nu parlementsvoorzitter, huisvrouw, bekende voetballer, arbeider of radiopresentator zijn.
Alle risico’s uitsluiten is sowieso een utopie. Vermoeidheid, het gebruik van medicijnen, stress, het gebruik van smartphones in de auto en onaangepaste snelheid zullen ook altijd een rol spelen. Om een vergelijking te maken met de snelheidsregels, pas wanneer je nul kilometer per uur rijdt kun je geen ongeval meer veroorzaken. Bij dertig kilometer per uur minder dan bij 70 dan bij 120 dan bij 150, dat spreekt voor zich. Maar risico’s uitsluiten kunnen we nooit. Het klinkt kort door de bocht, maar het is wel de realiteit.
Blijft het feit dat ik het niet OK vind om de normen te verlagen, omdat bepaalde mensen er zich niet aan kunnen houden. Je moet correcte regels correct toepassen. Ik heb het geluk dat ik altijd wel een oplossing heb om niet te moeten rijden wanneer ik bij een diner een glas drinken wil. Ik neem een taxi, blijf slapen, boek al eens een chauffeur voor lange vermoeiende avonden, of mijn partner is BOB.
En als ik zelf moet rijden hou ik het echt bij een minieme hoeveelheid alcohol of ik drink absoluut niks. Maar mensen die zich perfect aan de bestaande regels houden nu verbieden om dat ene pintje te drinken op een barbecue, of dat ene glas champagne op een receptie als ze in de wagen willen stappen, vind ik niet het juiste antwoord. Maar dat is mijn mening, for what it’s worth. Als de politici beslissen om die regels te veranderen, zal ik me met veel gemak aan die nultolerantie houden.
De legendarische chef en auteur Anthony Bourdain was er destijds ongemeen hard voor in zijn bestseller Kitchen Confidential: de knoflookpers. Volgens hem was het ding een absolute misdaad in de keuken, en als hij iemand in zijn brigade ermee betrapte, kon die subiet zijn biezen pakken … Lees meer
Vandaag vieren we National Herbs and Spices Day, de ultieme feestdag voor iedereen die van lekker eten houdt. Want als er één ding is dat een doordeweekse maaltijd transformeert tot een echt gastronomisch feest, dan is het wel de magie van kruiden en specerijen … Lees meer
Vandaag is het National Meal Prep Day, en dat is — in tegenstelling tot sommige andere themadagen — eigenlijk best een slimme feestdag. Het idee erachter maakt het leven nu eenmaal een pak makkelijker … Lees meer
Gisteren was het zover: lekker op een zondag, makkelijk is dat, mocht ik weer een verjaardag vieren. Ik ben daar zelf nogal nuchter in en laat zo’n dag het liefst zonder al te veel poeha passeren … Lees meer
Het is vandaag Flexitarian Day, alweer zo’n dag met een label. Tegenwoordig moet overal een merkje of een naam op gekleefd worden, en wie me kent, weet dat ik niet zo van de vlaggen ben die per se een lading willen dekken … Lees meer
Vandaag vieren we Nationale Veggie Burger Day! Een dag om stil te staan bij de enorme evolutie die de plantaardige keuken heeft doorgemaakt. Was een vegetarische burger vroeger vaak nog een droge, smaakloze schijf op basis van trieste tofu, tegenwoordig zijn het ware culinaire hoogstandjes … Lees meer
Ik moet jullie iets bekennen: ik ben een enorme kaasliefhebber. Als er na een fantastische maaltijd nog een klein gaatje over is, maakt niets mij zo gelukkig als een mooi samengesteld kaasbordje … Lees meer
Vandaag vieren we Sommelier Dag, en dat brengt me meteen terug naar vorig weekend. Ik was toen te gast op het trouwfeest van goede vrienden in het driesterrenrestaurant Boury … Lees meer