Goede vrienden uit het Antwerpse zeggen etentje bij ons thuis af...
Nieuws

Goede vrienden uit het Antwerpse zeggen etentje bij ons thuis af…

Lap. Het is gebeurd. De ommekeer is duidelijk weer gemaakt in de gedachten van de mensen. Of toch al zeker bij sommige van onze vrienden. Deze week zouden super goede vrienden van ons uit het Antwerpse komen lunchen bij ons. Het wordt prachtig weer. We kunnen buiten in de zon zitten en de tuin is groot genoeg om afstand te houden. Het zijn altijd zalige dagen samen. En we wilden hen graag ons nieuwe huis eens tonen. Wij keken er erg naar uit, zij keken er ook ontzettend naar uit. Maar het feestje gaat dus niet door.

Gisteren kreeg ik telefoon van hen. Ze vielen niet meteen met de deur in huis. Het zijn beleefde en lieve mensen. Ze vroegen ons eerst hoe wij ons voelden in het nieuwe huis, of we gelukkig zijn hier, of het hier al als een thuis voelt. Maar ze vroegen ook hoe we met corona omgaan. Of we bang zijn, en of we voorzichtig zijn. En ze zeiden dat ze er zelf toch wel weer heel bezorgd over waren. En toen voelde ik de bui al hangen eerlijk gezegd.

Tijdens de lockdown waren ze sowieso al mensen die zich super goed aan alle maatregelen hielden, net als wij trouwens. Ze zagen niemand buiten de gezinsbubbel en wilden ook geen enkel risico nemen. Ze wilden hun gezin volledig beschermen tegen dit rotvirus. Maar net als wij zijn ze langzaamaan toch ook wat meer van het sociale leven gaan genieten de voorbije maanden. Hebben ze weer vrienden gezien. Dus ik dacht de voorbije week: die komen nog wel af.

Maar op een hele lieve en diplomatische manier hebben ze gisteren aangekondigd dat ze het etentje deze week toch willen schrappen. De situatie in Antwerpen is volgens hen veel te ernstig, de gemeente waar ze wonen kleurt rood. Er wordt van de overheid gevraagd om de bubbel te beperken, en ze gaan dat dan ook weer doen. Beter wat voorzichtiger zijn dan ziek worden of andere mensen ziek te maken…

Een babysit in huis halen voor de kinderen vonden ze nu geen goed idee. En met de kinderen bij andere mensen langsgaan eigenlijk ook niet meer. Ze hoopten dat we niet te ontgoocheld waren, en vooral niet boos op hen. Het had mooi geweest, maar nu willen ze gewoon het zekere voor het onzekere nemen en de bubbel opnieuw beperken om het virus tegen te gaan.

Natuurlijk was ik ontgoocheld. Ik zie hen graag, het is lang geleden dat we samen waren, en ik wou ze graag ontvangen in ons nieuwe huis en ze verwennen met eten, drank en vriendschap. Maar ik heb wel alle respect en begrip voor hun beslissing. Zij moeten zelf weten hoe ze omgaan met deze crisis en de tweede corona-golf die er intussen toch weer is, zeker in het Antwerpse.

Ik hou m’n hart vast wat er de komende weken nog allemaal gaat gebeuren. Misschien gaat de overheid zelf ons alweer een kleinere bubbel opleggen. Misschien gaan mensen zelf het ook spontaan weer gaan doen en etentjes en feestjes vermijden. Ik heb zelf voor augustus, vlak voor het ochtendseizoen, nog een weekje Barcelona op de agenda staan. Nog eens wat van de zon en van onze flat genieten in de mooiste stad van de wereld. Maar zal dat nog wel mogen doorgaan? Als de overheid quarantaine verplicht bij terugkomst dan komt m’n job in het gedrang, en dat is natuurlijk ook geen goed idee. Ja, het zijn zeer onzekere en super vervelende tijden.

Hoe dan ook, als onze goede vrienden uit het Antwerpse dit zouden lezen: we hebben uiteraard alle begrip voor jullie beslissing. Het is jullie recht om extra voorzichtig te zijn en het zet ons misschien ook wel aan het nadenken: misschien moeten we toch ook weer extra voorzichtig zijn met etentjes thuis. We hebben er van genoten de voorbije weken, zijn gezond gebleven, en joepie, Lochristi kent nul extra besmettingen in de voorbije zeven dagen. Maar we moeten dat dus wel zo blijven houden natuurlijk.

Gerelateerde nieuwsberichten

De vloek van de knoflookpers: Waarom je hem beter uit je keuken bant

De legendarische chef en auteur Anthony Bourdain was er destijds ongemeen hard voor in zijn bestseller Kitchen Confidential: de knoflookpers. Volgens hem was het ding een absolute misdaad in de keuken, en als hij iemand in zijn brigade ermee betrapte, kon die subiet zijn biezen pakken … Lees meer

National Herbs and Spices Day: Gooi dat zoutvat overboord!

Vandaag vieren we National Herbs and Spices Day, de ultieme feestdag voor iedereen die van lekker eten houdt. Want als er één ding is dat een doordeweekse maaltijd transformeert tot een echt gastronomisch feest, dan is het wel de magie van kruiden en specerijen … Lees meer

National Meal Prep Day: Tussen planning en inspiratie

Vandaag is het National Meal Prep Day, en dat is — in tegenstelling tot sommige andere themadagen — eigenlijk best een slimme feestdag. Het idee erachter maakt het leven nu eenmaal een pak makkelijker … Lees meer

53 is ook maar een getal (maar wel een heel mooi!)

Gisteren was het zover: lekker op een zondag, makkelijk is dat, mocht ik weer een verjaardag vieren. Ik ben daar zelf nogal nuchter in en laat zo’n dag het liefst zonder al te veel poeha passeren … Lees meer

Dag van de flexitariër, een dag die ik (met mate) vier

Het is vandaag Flexitarian Day, alweer zo’n dag met een label. Tegenwoordig moet overal een merkje of een naam op gekleefd worden, en wie me kent, weet dat ik niet zo van de vlaggen ben die per se een lading willen dekken … Lees meer

Fijne Veggie Burger Day! Waarom een ‘burger’ heus niet altijd van vlees hoeft te zijn.

Vandaag vieren we Nationale Veggie Burger Day! Een dag om stil te staan bij de enorme evolutie die de plantaardige keuken heeft doorgemaakt. Was een vegetarische burger vroeger vaak nog een droge, smaakloze schijf op basis van trieste tofu, tegenwoordig zijn het ware culinaire hoogstandjes … Lees meer

Fijne Wereld Kaasdag! De gouden regels voor de ultieme kaasplank

Ik moet jullie iets bekennen: ik ben een enorme kaasliefhebber. Als er na een fantastische maaltijd nog een klein gaatje over is, maakt niets mij zo gelukkig als een mooi samengesteld kaasbordje … Lees meer

Fijne Sommelier Dag! Waarom een goed glas wijn vooral bescheidenheid vraagt

Vandaag vieren we Sommelier Dag, en dat brengt me meteen terug naar vorig weekend. Ik was toen te gast op het trouwfeest van goede vrienden in het driesterrenrestaurant Boury … Lees meer