Heb ik een alcohol probleem? Volgens sommigen wel.
Nieuws

Heb ik een alcohol probleem? Volgens sommigen wel.

Eerst even de feiten. Elke woensdagochtend komt om kwart voor acht komt Rik Torfs langs in onze ochtendshow op Joe. Hij confronteert ons en onze luisteraars dan met een soort van moreel dilemma. Vandaag ging dat over alcohol in het verkeer. Zeer actueel, want gisteren bleek nog dat een kwart van de Belgen toegeeft dat ze de afgelopen maand nog achter het stuur zijn gekropen met een glas teveel op. Zware cijfers. En op geen enkele mogelijke manier goed te praten.

Maar even terug naar het dilemma. Torfs vertelde het verhaal van mensen die uitgenodigd waren op een etentje bij een goede vriend. Toen het aperitief werd ingeschonken vroeg de gastheer wie van de gasten BOB was die avond. En toen de champagne werd geserveerd weigerde de gastheer de BOB in het gezelschap ook een glas uit te schenken. Uit principe. “BOB is BOB en drinkt niks,” zo zei hij, en hij wou het niet op z’n geweten hebben dat een gast bij hem thuis zou vertrekken met de auto nadat hij alcohol had gedronken.

De vraag van Rik Torfs: is dit normaal of is dit toch een beetje te verregaand. In ons land mag je 0,5% promille alcohol in je bloed hebben als je nog rijden gaat (behalve professionele chauffeurs, bij hen is dat maar 0,2%). Een glaasje champagne aan het begin van de maaltijd, en één glaasje wijn later bij de maaltijd kan dus wettelijk gezien geen kwaad. Maar daar ging het de gastheer niet om: wie rijdt hoort niet te drinken, vond hij. En toen kwam de vraag van Rik Torfs: wat vonden de luisteraars daar van.

Meestal kan ik onze luisteraars goed inschatten. Ik dacht dat de grote meerderheid het wel met mijn standpunt eens zou zijn. Ik ben zelf namelijk al jaren redelijk principieel. Rijden en teveel alcohol gaat niet samen. Als ik ga dj’n en in het weekend het land rondrijd dan drink ik nul glazen alcohol. Hoort niet bij werken, vind ik, en ik ben daar een behoorlijk uitzondering. Veel DJ’s vragen expliciet flessen alcohol op hun rider. Doe ik niet. En als ik ergens privé ga eten zijn er drie mogelijkheden: of ikzelf of m’n partner is BOB, of we blijven slapen in de buurt, of we nemen een taxi of boeken een chauffeur.

Maar ik ben niet heilig erdan de paus, dat nu ook niet. Als je 0,5% alcohol in je bloed mag hebben volgens de wet, dan vind ik dat een aperitiefje geen kwaad kan, en een glas wijn nadien ook niet; gemiddeld breek je bij een maaltijd zelfs een glas alcohol af per uur, dus als je flink en lang tafelt zal een tweede glas wijn ook nog wel kunnen. En wat ik al zeker niet ga doen is een gast weigeren om een glas te drinken, ook al is hij of zij BOB. Wanneer ik voel dat iemand echt overdrijft zal ik het wel durven zeggen: zou jij nu nog wel rijden, we hebben een logeerbed als je dat wil. Maar ik ben geen politieagent, geen preventieadviseur, en geen rechter.

Kijk, die mening werd door een heel groot deel van onze luisteraars toch niet gedeeld. Die waren een flink stuk strenger dan mezelf, en dan de wet: alcohol en rijden, daar zou werkelijk nul-tolerantie voor moeten bestaan, zeiden velen onder hen. En sommigen vonden mijn visie een typisch voorbeeld van het probleem dat rond alcohol bestaat in onze maatschappij. “Een glaasje wijn wordt al te vaal geassocieerd met gezelligheid, en dat is complete waanzin,” volgens de kritische luisteraars “want het is een soort van drug, en je verliest er een groot stuk van de controle over jezelf mee. “

Ik denk eerlijk gezegd dat ik geen probleem heb met alcohol. Ik vind een goed glas wijn ontzettend lekker, en ik heb die gezellige drug ook flink in mijn kelder liggen. Ik kan gerust (dagen) zonder, geen probleem. Als ik werk blijf ik er ver van af. Maar ik hou er wel van. Dat lijkt me ook niet verkeerd. En bij een etentje vind ik het zelfs bijna een voorwaarde om echt goed te kunnen genieten. Maar meer dan twee, drie glazen zal ik niet drinken als ik BOB ben. En ik vind ook dat een gastheer niet verantwoordelijk is voor de daden van zijn gasten. Iemand echt dronken laten wegrijden is natuurlijk weer iets anders, maar dat eerste glas, en dat tweede? Dat zal ik mijn gasten absoluut niet onthouden. Is dat een probleem? Ik vraag het me echt af. Wat denk jij?

Gerelateerde nieuwsberichten

De vloek van de knoflookpers: Waarom je hem beter uit je keuken bant

De legendarische chef en auteur Anthony Bourdain was er destijds ongemeen hard voor in zijn bestseller Kitchen Confidential: de knoflookpers. Volgens hem was het ding een absolute misdaad in de keuken, en als hij iemand in zijn brigade ermee betrapte, kon die subiet zijn biezen pakken … Lees meer

National Herbs and Spices Day: Gooi dat zoutvat overboord!

Vandaag vieren we National Herbs and Spices Day, de ultieme feestdag voor iedereen die van lekker eten houdt. Want als er één ding is dat een doordeweekse maaltijd transformeert tot een echt gastronomisch feest, dan is het wel de magie van kruiden en specerijen … Lees meer

National Meal Prep Day: Tussen planning en inspiratie

Vandaag is het National Meal Prep Day, en dat is — in tegenstelling tot sommige andere themadagen — eigenlijk best een slimme feestdag. Het idee erachter maakt het leven nu eenmaal een pak makkelijker … Lees meer

53 is ook maar een getal (maar wel een heel mooi!)

Gisteren was het zover: lekker op een zondag, makkelijk is dat, mocht ik weer een verjaardag vieren. Ik ben daar zelf nogal nuchter in en laat zo’n dag het liefst zonder al te veel poeha passeren … Lees meer

Dag van de flexitariër, een dag die ik (met mate) vier

Het is vandaag Flexitarian Day, alweer zo’n dag met een label. Tegenwoordig moet overal een merkje of een naam op gekleefd worden, en wie me kent, weet dat ik niet zo van de vlaggen ben die per se een lading willen dekken … Lees meer

Fijne Veggie Burger Day! Waarom een ‘burger’ heus niet altijd van vlees hoeft te zijn.

Vandaag vieren we Nationale Veggie Burger Day! Een dag om stil te staan bij de enorme evolutie die de plantaardige keuken heeft doorgemaakt. Was een vegetarische burger vroeger vaak nog een droge, smaakloze schijf op basis van trieste tofu, tegenwoordig zijn het ware culinaire hoogstandjes … Lees meer

Fijne Wereld Kaasdag! De gouden regels voor de ultieme kaasplank

Ik moet jullie iets bekennen: ik ben een enorme kaasliefhebber. Als er na een fantastische maaltijd nog een klein gaatje over is, maakt niets mij zo gelukkig als een mooi samengesteld kaasbordje … Lees meer

Fijne Sommelier Dag! Waarom een goed glas wijn vooral bescheidenheid vraagt

Vandaag vieren we Sommelier Dag, en dat brengt me meteen terug naar vorig weekend. Ik was toen te gast op het trouwfeest van goede vrienden in het driesterrenrestaurant Boury … Lees meer