Wij Belgen zijn van nature toch wel bescheiden mensen. Stoefen doen we eigenlijk niet zo graag, niet over onszelf, en jammer genoeg ook niet over landgenoten die het geweldig doen.
Misschien is voetbal nog ergens een soort van uitzondering, maar voor de rest huldigen we nogal vaak het principe “doe maar lekker normaal” en complimentjes uitdelen is daarom ook niet onze sterkste kant. Jammer. Daar kunnen we dus echt wel wat leren van onze Nederlandse buren: die zijn veel trotser op hun eigen ondernemingszin.
Zelfs wanneer een Belgisch bedrijf in de voedingssector in heel Europa en ver daarbuiten door iedereen wordt bejubeld voor de mooie authentieke producten die ze produceren en de ongelofelijk prestaties qua verkoop en omzet die ze jaar na jaar weten te realiseren, denken wij al heel snel: “ach ja, het zal wel. Mooi hoor.”
Maar altijd blijven we bescheiden, en vergeten we complimentjes uit te delen. Waarom eigenlijk? Er is niks fout met ondernemen. Wel integendeel. Het is de motor van onze economie, en mensen die er de handen voor uit de mouwen steken verdienen ons grootste respect. Het is prachtig wanneer mensen van bij ons wereldwijd succes hebben, en tegelijk bezorgen ze veel mensen werk. Werk waar ze ook echt trots mogen op zijn.
Net daarom wil ik vandaag toch graag even een duidelijke uitzondering maken. Ik wil een ongelofelijk dikke pluim geven aan Lotus. Gestart in het Oost-Vlaamse Lembeke dik 80 jaar geleden als een speculoos-bakkerij, is Lotus vandaag echt één van de meest bewonderde en begeerde bedrijven van ons kleine landje geworden. Een paar dagen geleden werden de bedrijfsresultaten voorgesteld door CEO Jan Boone en zijn team, en die waren weer ronduit fantastisch. Op werkelijk elk vlak weet de groep een prachtige groei te realiseren. Ik ben daar eigenlijk best fier op: Lotus is een Belgisch bedrijf dat ontzettend hard scoort. Mooi toch?
Als kind mocht ik de fabrieken in Lembeke al eens bezoeken en ik voelde me toen al als Sjakie in de Chocoladefabriek. Die geur zal ik nooit vergeten. En de passie voor het koekje ook niet. En het gigantische succes van de speculoosjes, van de speculoospasta, de Dinosauruskoeken, maar ook van de super gezonde en natuurlijke repen van Nakd en van nog veel andere producten van Lotus, dendert geweldig verder vandaag.
Ht is met Belgische speculoos zo’n beetje als met Belgisch bier. Wanneer ik het in het buitenland tegenkom ben ik er trots op. Ik ben blij wanneer je in New York een Stella drinken kunt. “Stella komt wel uit Leuven”, zeg ik dan trots, “en daar heb ik jaren gewoond.” We zijn een erg klein landje maar als het over eten, drinken, en ja ook over pralines of speculoos gaat, zijn we wereldtoppers. Daarom, oprecht: dikke proficiat. We zijn onder de indruk van het mooie parcours, en zijn er oprecht trots op dat een Belgisch bedrijf zo knalt! Blijven gaan.
En nu krijg ik dus belachelijk veel zin om snel ook zelf een speculoosgerecht te gaan maken … Dat komt er natuurlijk van wanneer je tien keer het woord speculoos schrijft in één artikel … Maar wie zou er klagen?
De legendarische chef en auteur Anthony Bourdain was er destijds ongemeen hard voor in zijn bestseller Kitchen Confidential: de knoflookpers. Volgens hem was het ding een absolute misdaad in de keuken, en als hij iemand in zijn brigade ermee betrapte, kon die subiet zijn biezen pakken … Lees meer
Vandaag vieren we National Herbs and Spices Day, de ultieme feestdag voor iedereen die van lekker eten houdt. Want als er één ding is dat een doordeweekse maaltijd transformeert tot een echt gastronomisch feest, dan is het wel de magie van kruiden en specerijen … Lees meer
Vandaag is het National Meal Prep Day, en dat is — in tegenstelling tot sommige andere themadagen — eigenlijk best een slimme feestdag. Het idee erachter maakt het leven nu eenmaal een pak makkelijker … Lees meer
Gisteren was het zover: lekker op een zondag, makkelijk is dat, mocht ik weer een verjaardag vieren. Ik ben daar zelf nogal nuchter in en laat zo’n dag het liefst zonder al te veel poeha passeren … Lees meer
Het is vandaag Flexitarian Day, alweer zo’n dag met een label. Tegenwoordig moet overal een merkje of een naam op gekleefd worden, en wie me kent, weet dat ik niet zo van de vlaggen ben die per se een lading willen dekken … Lees meer
Vandaag vieren we Nationale Veggie Burger Day! Een dag om stil te staan bij de enorme evolutie die de plantaardige keuken heeft doorgemaakt. Was een vegetarische burger vroeger vaak nog een droge, smaakloze schijf op basis van trieste tofu, tegenwoordig zijn het ware culinaire hoogstandjes … Lees meer
Ik moet jullie iets bekennen: ik ben een enorme kaasliefhebber. Als er na een fantastische maaltijd nog een klein gaatje over is, maakt niets mij zo gelukkig als een mooi samengesteld kaasbordje … Lees meer
Vandaag vieren we Sommelier Dag, en dat brengt me meteen terug naar vorig weekend. Ik was toen te gast op het trouwfeest van goede vrienden in het driesterrenrestaurant Boury … Lees meer