Ik hou van lekker eten. Dat weten jullie. Er zijn weinig dingen waar ik zoveel plezier aan beleef als een verrassend diner in een goed restaurant. Ik ben ook de laatste om een creatieve chef tegen te spreken. Integendeel, ik word blij van inventiviteit, van vernieuwende smaakcombinaties, van originele presentaties op het bord. Maar toch moet ik even iets van het hart. Ik ben tasting menu-moe.
Vroeger vond ik ze fantastisch, die uitgebreide degustatiemenu’s. Avonden vol kleine gerechtjes die je meenemen op een culinaire reis, perfect in balans, en nog het liefst met bijpassende wijnen. Heerlijk. Maar tegenwoordig voel ik me bij zo’n menu steeds vaker… gevangen. Alsof ik tegen mijn zin mee moet op een lange tocht zonder mogelijkheid om links of rechts even af te slaan. Op stop te zeggen.
Wat me vooral stoort? Dat je in veel (sterren)zaken bijna niet meer à la carte kunt eten. Je moet het tasting menu nemen, punt. Er is geen alternatief meer. En dat zijn dan vaak acht, negen, tien gangen, met koekjes en mignardises. De chef bepaalt het tempo, de inhoud, de porties. Terwijl ik soms gewoon zin heb in één gerecht. Een perfect stukje vis. Vlees. Kroketjes. Of een vegetarisch hoofdgerecht met veel smaak. En soms heb ik zelfs… niet zo ontzettend veel honger. Dan wil ik zeer lekker eten. Maar niet veel.
Sinds ik weer intensief sport en bewuster eet, let ik gewoon wat meer op mijn porties. Ik wil mijn energie doseren, genieten van wat ik eet zonder overvol gevoel achteraf. Maar bij veel van die menu’s raak ik dus al na gang drie verzadigd. En dan moet het echte werk vaak nog komen. Zes gangen te gaan. En ja, je eet dan meestal door, want je hebt ervoor betaald. En je wil niet onbeleefd of ondankbaar lijken<. Maar eerlijk? Het wordt vaak gewoon te veel, te zwaar, te opdringerig.
Daarom wil ik even hulde brengen aan een restaurant dat het wél begrijpt: Via Veneto in Barcelona. Een prachtige zaak met een Michelinster sinds de jaren 70. Ze hebben daar natuurlijk ook een tasting menu, en dat mag, maar ze bieden daarnaast een uitstekende à la carte aanbod. En van veel gerechten kun je zelfs een halve portie bestellen. Fantastisch toch?
En omdat ik er vaste klant ben, gebeurt het ook regelmatig dat ik iets bestel dat niet op de kaart staat. De tarbot bijvoorbeeld. Die serveren ze tegenwoordig met aubergine en hoisinsaus, op zich heel lekker, maar soms vraag ik hen gewoon een stukje gegrilde tarbot, met een beetje puree en wat seizoensgroenten. En weet je wat? Ze maken dat. Met de glimlach. Omdat ze snappen dat het om mijn ervaring gaat, en niet enkel om hun concept. Daar voel je je als klant nog echt koning.
Gelukkig zijn er ook in België nog een paar plekken waar het zo werkt. Maar ze worden steeds zeldzamer. Neem nu het zalige In Den Hert in Kruisem. Ook daar kreeg je kwaliteit, finesse en creativiteit, zonder dat je werd vastgeklonken aan een verplicht marathonmenu. Je koos gewoon van de kaart. Zoals je dat ook in de meeste tavernes nog kunt doen. Heerlijk. Jammer genoeg blijkt In Den Hert intussen ook definitief gesloten. Zo jammer.
Ik begrijp uiteraard waarom tasting menu’s aantrekkelijk zijn voor chefs. Je kunt werken met vaste ritmes in de keuken, het is efficiënter qua personeel en foodcost, en je krijgt de kans om je nieuwste creaties aan het publiek te tonen. Allemaal geldige redenen. Maar voor sommige klanten, zoals ik, is het gewoon niet (meer) ideaal.
Daarom mijn bescheiden suggestie: Hou het tasting menu, absoluut. Zet het ook scherp geprijsd in de markt, zodat veel mensen er willen voor gaan. Maar geef daarnaast nog ruimte voor een beetje vrijheid. Voor een paar à la carte keuzes. Drie voorgerechten, drie hoofdgerechten, drie desserts. Wat kaas. Voor klanten die willen genieten, maar wel op hun eigen ritme. Ik zou het fantastisch vinden.
Vandaag vieren we Real Food Day, een dag die volledig in het teken staat van puur, onbewerkt en écht eten. In een wereld waarin de supermarktschappen uitpuilen van de pakjes, zakjes en ultra-geprocessete kant-en-klaarmaaltijden, is deze dag een broodnodige herinnering aan waar koken toch nog altijd écht over gaat … Lees meer
Vandaag is het een fantastische dag, want we vieren Wereld Tapas Dag! Voor mij is dit een feestdag met een gouden randje, want tapas hebben een heel bijzondere plek in mijn hart … Lees meer
Als er één dessert is dat je meeneemt naar de gezellige Oostenrijkse koffiehuizen, dan is het wel de klassieke Apfelstrudel. Dit iconische deeggebak met warme, kruidige appels is het ultieme comfortfood voor de zoetebekjes onder de volgers van Would Be Chef … Lees meer
Zeg nu zelf: is er iets mooiers dan op een zonnige ochtend je eigen tuin of serre in te stappen? Sinds een paar jaar heb ik thuis een eigen serre, en ik kan je verzekeren: dat is pure luxe … Lees meer
Maandagsaaiheid? Niet vandaag! Het is Lobster Day, de internationale dag van de kreeft. De perfecte smoes om je maandag meteen wat extra glamour en goesting te geven … Lees meer
De legendarische chef en auteur Anthony Bourdain was er destijds ongemeen hard voor in zijn bestseller Kitchen Confidential: de knoflookpers. Volgens hem was het ding een absolute misdaad in de keuken, en als hij iemand in zijn brigade ermee betrapte, kon die subiet zijn biezen pakken … Lees meer
Vandaag vieren we National Herbs and Spices Day, de ultieme feestdag voor iedereen die van lekker eten houdt. Want als er één ding is dat een doordeweekse maaltijd transformeert tot een echt gastronomisch feest, dan is het wel de magie van kruiden en specerijen … Lees meer
Vandaag is het National Meal Prep Day, en dat is — in tegenstelling tot sommige andere themadagen — eigenlijk best een slimme feestdag. Het idee erachter maakt het leven nu eenmaal een pak makkelijker … Lees meer